donderdag 28 december 2017

Singles round-up: december 2



Vandaag tenslotte het tweede en laatste deel van de 'Singles round-up' en voer voor een 'Eindstreep' op zaterdag. Omdat ik net weer een paar uren radio erop heb zitten, ga ik meteen maar verder waar ik gisteren ben opgehouden. Morgen in ieder geval het vervolg van 'Toeren door 2017' met wellicht nog een bonus-fietstocht op de koop toe! Nu de laatste zes singles van gisteren van de kringloopwinkel in Meppel.

* Seals & Croft- Takin' It Easy (NL, Warner Bros., 1978)
Deze kringloopwinkel doet erg spastisch als het aankomt op lege hoesjes en verkeerde platen in de hoesjes. Alsof je opzettelijk platen gaat verwisselen. Omdat de singles gelijk zijn geprijsd, heeft dit geen ene zin. Het schijnt iets emt 'garantie' te maken te hebben, maar zover ik weet kan er niks worden geruild. Meteen vooraan in de bak singles staat een fotohoesje van Joey Dee & The Starliters. Van de single ontbreekt ieder spoor. Ik heb eens eerder geprobeerd een leeg hoesje mee te krijgen en dat is nog maar nét gelukt. In andere gevallen worden de platen gecontroleerd door het personeel. Behalve de ene verkoopster en laat ik die gisteren nu net eens treffen. Ik had het dus kunnen wagen? Seals & Croft zwerft namelijk ook zonder hoesje in de bak, maar dan zie ik deze Nederlandse met fotohoes. Eigenlijk ken ik alleen maar het origineel van 'Summer Breeze', de hit van The Isley Brothers, van dit duo, maar ik wil wel eens gokken. De uitkomst is verre van 'Summer Breeze', een beetje een saaie plaat maar wel in een uitstekende conditie.

* Bobby Smith- I Don't Like To Sleep Alone (US, Playboy, 1975)
Ik heb deze single al eerder in de handen gehouden. Het oogt me erg 'kuntrie' en dat blijkt het ook te zijn. Toch moest ik met mezelf afspreken dat ik deze Playboy-singles toch gewoon moet meenemen, zeker als ze een euro moeten kosten. De a-kant is een riedel van Paul Anka uit zijn 'Having My Baby'-periode. Smith doet niets bijzonders met dit nummer en dan hoop ik dat de b-kant verandering gaat brengen. Helaas, 'Too Much For Me To Love' is écht teveel aan pedal steel en dus verdwijnt deze single roemloos in de jaren zeventig-bak.

* Lisa Stansfield- Your Alibis (NL, Dureco, 1982)
Lisa Stansfield lijkt uit het niets te komen als 'All Around The World' in 1990 in de hitparade verschijnt. Ze lijkt voor het oog ook weer snel te verdwijnen na een paar hits, maar ze maakt nog altijd een zegetocht door de Engelse soul-beweging. Een paar van haar opnames staan hoog aangeschreven bij de soul-dj's. Zou 'Your Alibis' daarvan eentje zijn? Nee, dat is het niet. Op 45cat meldt zich de gitarist die betrokken is geweest bij de totstandkoming van deze single. Hij is aanwezig bij de sessie in de Pennine Studio in Oldham, Greater Manchester. Lisa zingt het apart in van de band. De band neemt eerst de 'moeilijke' begeleiding op met een gitaarpartij die 'live' alleen maar met twee gitaren kan worden uitgevoerd. 'My Alibis' verschijnt in 1981 als single op een onafhankelijk Engels label en het brengt de jonge Lisa naar 'Top Of The Pops'. De plaat flopt genadeloos en ze zal acht jaar moeten wachten op het grote succes, onder andere dankzij sessiewerk met Coldcut. 'Your Alibis' is een groots opgezet nummer dat in de verte doet denken aan 'Will You' van Hazel O'Connor en de stijl van Kate Bush. Lisa zingt de sterren van de hemel, hoewel ze in het tweede gedeelte soms een beetje geforceerd klinkt. 'Your Alibis' is zonder meer een kanshebber voor de 'Eindstreep'. De b-kant, 'The Thought Police', is een behoorlijk kleurloze jaren tachtig-productie waar niemand op zit te wachten. Een alleraardigste vondst!

* Sweet Sensation- Wake Up And Be Somebody (Frankrijk, Pye, 1977)
Tot mijn grote verrassing heb ik de plaat 'ingeschreven', maar deze mist een flinke hoek. Nu heb ik hem compleet en moet concluderen dat het niet goed genoeg is voor de Blauwe Bak. 'Wake Up' is oorspronkelijk opgenomen door Brainstorm en hun versie is een klapper van de bovenste plank. Sweet Sensation, nu zonder zangeres, doet het een tandje sneller, maar daardoor wordt het niet beter. 'Hung Up Over You' op de keerzijde heeft het ook allemaal nét niet en dus gaat deze in plaats van het oude exemplaar in de jaren zeventig-bak.

* T-Connection- Let Yourself Go (UK, TK, 1977)
Nóg een gok waar ik helemaal niks mee kan. Hup de jaren zeventig-bak in om vermoedelijk nooit te worden gedraaid.

* Pete Wingfield- Eighteen With A Bullet (NL, Island, 1975)
In Engeland komt het met stip binnen op achttien en dat gebeurt eveneens in ons land. Bij ons is het verschil dat de achttiende plek eigenlijk té hoog gegrepen is en de plaat meteen op zijn retour gaat. Pete Wingfield bereikt zijn doel met dit eerbetoon aan de hitparade. Grappig is dat voor de hoesjes gebruik wordt gemaakt van de Cash Box Hot 100, maar dat dit afwijkt op verschillende hoesjes. Degene die hierboven staat afgebeeld, heeft 'Amie' van Pure Prairie League ronde de 30 staan, terwijl die op mijn hoesje op 95 staat. De nummer 18 is ook hier niet zichtbaar, 'Pick Up The Pieces' van Average White Band is de nieuwe nummer 1. Een plaatje dat lang op mijn zoeklijstje heeft gestaan. Wellicht andere exemplaren zoeken vanwege de fotohoes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten