zondag 6 augustus 2017

(Kn)uffelt(j)e: zondag 6 augustus 2017



Ik heb nieuws ten opzichte van afgelopen vrijdag! De Belastingdienst heeft geconcludeerd dat ik té weinig huurtoeslag heb ontvangen en is ditmaal vlot met het uitbetalen. Hierdoor staat ineens de vakantie vast! Over drie weken kampeer ik in het altijd zonnige Sleen. Er even tussenuit... Dat is alles wat ik nodig heb bij een vakantie. Ik zit vanmiddag op mijn terras koffie te drinken. Het is lekker druk met fietsers want op de kruising van de Dorpsstraat en de Zuidstraat is knooppunt 50 uit het fietsroutenetwerk van Drenthe. Er klinkt een veelvoud aan accenten en geregeld ook plat Fries. Mensen die hun vakantie doorbrengen in de omgeving van Uffelte. Ja, waarom ook niet? Als je Sleen vergelijkt met Uffelte ontloopt het elkaar niet veel. Nee, misschien gaat de vergelijking tussen Havelte en Sleen beter af, want Sleen heeft beduidend meer middenstand dan het praktisch uitgestorven Uffelte. Qua omgeving heeft het veel overeenkomsten. Aan de ene kant veel bos en heide, maar ook strekkende kilometers aan weilanden. Je kan een digitale 'Groeten uit Uffelte'-kaart versturen met daarop een foto van het gemaal, maar dat kan ik beter. Vandaar dat jullie vandaag dit kaartje van me krijgen.

Ik zou de vier seizoenen van mijn tuin kunnen doen, want ik heb foto's van ieder seizoen. De winterfoto ben ik alweer vergeten. Een foto van de 'achtertuin' nabij Holtinge, het gezicht op de boerderij en mijn terras van de andere kant. Dat is helemaal 'mijn Uffelte'. Ik ben ruim een jaar later nog steeds niet van mening veranderd: Ik ga nooit weer verhuizen! Hoe veel minder kun je het treffen als plotseling een eekhoorn in je tuin rond huppelt? De immer drukke vogels die mijn tuin vooral gebruiken als luchtruim en de plataan als tussenstop. Doordeweek denderen de trekkers en vrachtwagens desondanks over de Zuidstraat, maar op een zondag als deze is het een serene rust in Uffelte. Hooguit enkele luid pratende fietsers die bij het bordje moeten besluiten of ze richting Ansen, Diever of Havelte gaan. Die rust kan ik jullie niet sturen, vandaar dat het een kaartje moest worden. Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten